حجتالاسلام
محیالدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از
بکارگیری روشهای اصلاحی برای آموزشهای زبان انگلیسی و عربی به دانش
آموزان در مدارس خبر داد و گفت: اهداف آموزش زبان عربی کمک به زبان فارسی و
فهم متون دینی است و هدف مکالمه، هدف ثانوی در آموزش زبان عربی است؛ با
این هدف اصلاحاتی اتفاق افتاده و در حال حاضر تولید محتوا پایه هفتم و هشتم
و نهم بر همین اساس است.
وی
افزود: اما در مورد آموزش زبان انگلیسی که با هدف مهارتهای زبانآموزی
یعنی گفتن، شنیدن، خواندن، نوشتن و فهم مطلب تدریس می شود، برای این کار
نیز اصلاحاتی انجام شده و فعلا در برنامه درسی در دوره اول متوسطه دو ساعت
در هفته پیشبینی کردیم، اما موضوع باز هم در دست بررسی کارشناسانه است.
رییس سازمان پژوهش و
برنامهریزی آموزشی از پیشنهاد جدید در خصوص تغییر ساعات آموزش زبان
انگلیسی در مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر پیشنهادی مطرح است که ما
ساعتهای آموزشی زبان انگلیسی که ۶ سال و در هر هفته ۲ ساعت است، تجمیع
کنیم و در هفته به ۴ تا ۶ ساعت، در سه سال برسیم تا دانش آموزان آموزشهای
لازم را به صورت فشرده ببینند.
محمدیان
اضافه کرد: یکی از تئوریها این است که استمرار و فاصله کوتاه در آموزش
زبان موثرتر از این است که آموزش در ساعت محدود و بازه زمانی طولانی انجام
شود.
وی
اضافه کرد: در حال حاضر تیم کارشناسی سازمان در حال بحث بر روی این پیشنهاد
هستند و اگر در نهایت تیم کارشناسی این مطلب را تایید کند، باید به صورت
یک طرح به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شود و بعد از تصویب آن را اجرایی
کنیم.
وی در
پاسخ به این سوال که این پیشنهاد از چه زمانی عملی میشود، گفت: تا پایان
سال که ما برنامه درسی پایههای دهم، یازدهم و دورازدهم را طراحی میکنیم
و یک به یک بازنگری در عناوین دروس خواهیم داشت، در آن زمان این پیشنهاد
تصویب شود.
معاون
وزیر آموزش و پرورش همچنین از احتمال آموزش زبان انگلیسی در مقطع پایینتر
از دوره اول متوسطه خبر داد و اظهار داشت: اگر قوانین و نظرات کارشناسی
اجازه دهد، بنا داریم؛ زبان انگلیسی را در مقاطع قبل از دوره اول متوسطه
آموزش دهیم و از سنین پایینتر این آموزشها را ساماندهی کنیم.
محمدیان
در ادامه اذعان داشت: در حال حاضر دانشآموزانی که پایه هفتم و هشتم را
گذراندند، تقریبا در مکالمه به اندازه 5 دقیقه که خود را معرفی کنند و متن
کوتاه بنویسند؛ موفق هستند، اما کفایت نمیکند.
وی در
پاسخ به این سوال که این باور وجود دارد که آموزش زبان در مدارس در حد
ویترین و به گونهای است که دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل قادر به
مکالمه حتی در حد مقدماتی نیستند، گفت: این نگاه تقریبا ناظر به سه سال پیش
است؛ از آن زمان به بعد کتب پایه هفتم و هشتم جدید تالیف شد و نگاه ما
مبتنی بر آموزش مهارتهای زبانآموزی یعنی گفتن، شنیندن، نوشتن و خواندن
بوده است؛ یعنی تنها صرف تاکید بر گرامر نبوده است. در حال حاضر تغییراتی
ایجاد شده و موفقیتهای نسبی به دست آمده که البته کفایت نمیکند و نیازمند
تغییرات دیگری هستیم.
منبع: خبرگزاری ایلنا